Den 20 november bjuder NTA Skolutveckling och Teknikåttan in till ett inspirerande
webbinarium för lärare som undervisar i teknik på högstadiet. Under webbinariet får du inspiration och konkreta tips på hur du kan utveckla din teknikundervisning med utgångspunkt i rymden som tema.
Patrik Nordqvist, universitetslektor i rymdfysik på Umeå universitet, kommer att ge en inspirationsföreläsning på tema rymden och vårt synliga universum. Patrik Nordqvist förekommer ofta i populärvetenskapliga sammanhang för att förklara olika rymd- och fysikfenomen.

Du kommer också att få veta mer om NTA Skolutvecklings prova på-uppdrag Till månen och tillbaka och Teknikåttan kommer att prata om hur man kan arbeta med kedjereaktioner i teknikämnet.
Datum: Torsdag 20 november
Tid: 15.30 – 17.00
Plats: Digitalt, deltagarlänk mejlas ut innan webbinariet
För vem: Tekniklärare på högstadiet
Mer om programpunkterna
Hur ser det synliga universum ut?
Patrik Nordqvist, universitetslektor i rymdfysik på Umeå universitet, håller en föreläsning om hur det synliga universum ser ut. Genom att titta lång ut i rymden kan man kan se bakåt i tiden och observera hur allt började med en Big Bang och studera vad som hände därefter.
Till månen och tillbaka, NTA:s prova på-uppdrag
Christian Rydberg, NTA-samordnare och temautvecklare, presenterar prova på-uppdraget Till månen och tillbaka och berättar om hur det kan användas i teknikundervisningen på högstadiet. I prova på-uppdraget får eleverna lära sig om rymden och bemannade expeditioner till och från vår närmaste himlakropp, månen. De får även utveckla sina kunskaper i programmering genom att de utveckar olika prototyper genom att programmera en micro:bit.
Till månen och tillbaka är ett kostnadsfritt prova på-uppdrag som är utvecklat av NTA Skolutveckling i samarbete med ESERO Sverige. Det har tagits fram för att erbjuda en möjlighet att pröva på NTA:s arbetssätt och samtidigt väcka elevernas nyfikenhet, intresse och lust att lära mer om programmering och rymden.
Kedjereaktioner i teknikämnet
Teknikåttan presenterar hur man kan jobba med kedjereaktioner i teknikämnet och hur det är förankrat i läroplanen. Genom att konstruera en kedjereaktion som utför en enkel uppgift på ett roligt och komplicerat sätt får eleverna öva på kreativ problemlösning, samarbete och tekniskt kunnande.
Teknikåttan är en nationell tävling i naturvetenskap, teknik och matematik och vänder sig till alla Sveriges elever i årskurs åtta. Tävlingen anordnas av tolv svenska lärosäten och ger en inblick i pågående forskning, vardagsnära teknik samt presenterar nya perspektiv på naturvetenskapliga fenomen.
Syftet med Teknikåttan är att stimulera ungdomars intresse för naturvetenskap, teknik och matematik (STEM-ämnen) och få fler att upptäcka och välja utbildningar och yrkesinriktningar inom dessa sektorer.
Varmt välkomna!




