Webbinarium för tekniklärare på högstadiet med NTA och Teknikåttan

med David Sumpter

Webbinarium för tekniklärare på högstadiet

Utveckla din teknikundervisning och inspireras av användningen av AI i vetenskapen. Den 15 oktober bjuder NTA Skolutveckling och Teknikåttan in till ett inspirerande webbinarium för lärare som undervisar i teknik på högstadiet.

På webbinariet får du träffa David Sumpter, professor i tillämpad matematik vid Uppsala universitet. Han ger en inspirationsföreläsning om hur matematik och AI används i vetenskap och samhället.

Du kommer också att få veta mer om NTA Skolutvecklings smartare-teman, Smartare produkter och Den smartare staden, samt om prova på-uppdrag i teknik för högstadiet. Teknikåttan kommer att presentera Konstruktionsuppdraget 2025, en tävling för årskurs 8 där hela klassen utmanas i kreativitet och innovationsförmåga.

Datum: Tisdag 15 oktober
Tid: 15.30 – 17.00
Plats: Digitalt, deltagarlänk mejlas ut
För vem: Tekniklärare på högstadiet

Inbjudan till webbinariet finns här >>

Mer om programpunkterna

Användning av matematik och AI i vetenskap och samhälle
David Sumpter, professor vid Uppsala universitet, berättar om hur matematik och AI används i vetenskap och samhället. Genom exempel från hans egen forskning om allt från fiskstim, myrkolonier och fotboll, visar han hur maskininlärning och artificiell intelligens kan ge insikter. David Supmter är författare till flera böcker, bland annat Four Ways of Thinking (2023), The Ten Equations that Rule the World (2020) och Soccermatics (2016).

Programmering med NTA:s smartare teman och prova på-uppdrag
NTA Skolutveckling presenterar föreningens teman Smartare produkter och Den smartare staden samt prova på-uppdragen Smartare fiske och Smartare ljudmätare. I arbetet med dessa får eleverna lösa tekniska problem genom programmering av ett elektroniksystem, en så kallad micro:bit. På så vis får de möjlighet att utveckla sin digitala kompetens och förståelse för hur digitalisering påverkar samhället. Prova på-uppdragen är kostnadsfria teknikuppdrag med programmeringsinnehåll för elever i årskurs 6 till 9. De är framtagna för att även de som inte är medlemmar i NTA Skolutveckling ska få möjlighet att pröva på NTA:s arbetssätt.

Teknikåttans tävling Konstruktionsuppdraget
Teknikåttan bjuder varje år in Sveriges alla åttondeklassare till att tävla i matematik, naturvetenskap och teknik. I tävlingen Konstruktionsuppdraget utmanas klassen i kreativitet och innovationsförmåga. Genom ett uppdrag ska klassen tillsammans konstruera en lösning på årets uppgift. I arbetet med uppdraget får eleverna arbeta självständigt, söka kunskap, använda sitt matematiska tänkande och omsätta idéer till handling. Konstruktionsuppdraget är kopplats till läroplanens mål i ämnet teknik.

Varmt välkomna!