Lektionstipset-Kedjereaktion

Utmana klassen och konstruera en spektakulär kedjereaktion som slutar med att maskinen serverar en kanelbulle.

Skapa en spektakulär kedjereaktion

Det gäller att tillsammans i klassen eller gruppen konstruera en fiffig kedjereaktion som löser ett problem och avslutas med en överraskande twist. Filma gärna och skicka kedjereaktionen till Teknikåttan och var med i en utlottning av biobiljetter till hela klassen!

Uppdraget

Konstruera en spektakulär kedjereaktion som efter att den satts igång fortlöper av sig själv i flera olika komplicerade steg och avslutas med att maskinen serverar en kanelbulle.

Ni är fria att använda valfria lösningar samt vilka material ni vill i er konstruktion, men använd gärna återvunna material. Kom ihåg att kedjereaktionen gärna får vara spektakulär! Det betyder dock inte att konstruktionen måste vara stor. En avancerad kedjereaktion kan också rymmas på en liten yta. Ni avgör själva under hur lång tid ni vill att er kedjereaktion ska pågå. Arbetsmomentet kan genomföras under valfritt antal lektioner beroende på förutsättningar.

När konstruktionen är klar kan ni gärna filma er kedjereaktion och dela klippet med oss. Då är ni med i utlottningen av biobiljetter till hela klassen. Klippet ska vara max 3 min långt från att maskinen startar till dess att kanelbullen serveras. Utlottningen av biobiljetterna sker en gång per termin. Sista datum för att skicka in klippet för höstterminen är 8 dec 2025 och för vårterminen 11 maj 2026.


Bakgrund

Under nittonhundratalets första hälft var det många som skrattade åt skämtteckningar som visade knasiga konstruktioner och kedjereaktioner där någon enkel uppgift utfördes på ett onödigt komplicerat sätt. Det fanns många olika konstnärer som ritade den typen av teckningar; Heath Robinson från England, Rube Goldberg från USA och Storm P från Danmark.

På senare år har det blivit populärt att lägga ut filmer på nätet som visar spektakulära kedjereaktioner för att väcka uppmärksamhet eller sprida glädje. Ett av de mer kända exemplen är när Honda lanserade en ny bilmodell med hjälp av en kedjereaktion konstruerad av delar från prototyperna av den nya bilen, se klippen nedan. Det finns också Youtubekanaler som visar roliga och spektakulära kedjereaktioner.

Till exempel Josephs’ Machines: https://www.youtube.com/c/JosephsMachines. Att bygga en kedjereaktion kan vara en väldigt lärorik och rolig övning där kreativiteten verkligen kan släppas loss. En kedjereaktion kan innebära en mängd olika energiomvandlingar, så kunskaper inom fysik och mekanik kommer till pass. Ofta ingår också några av de så kallade enkla maskinerna såsom lutande planet, hävstången och blocket i konstruktionerna. För att få maskinen att fungera bra krävs en del planering och uthållighet – hur mycket beror så klart på hur komplicerad den är.

Låt eleverna bedöma varandras konstruktioner

Låt eleverna bedöma varandras konstruktioner och ge konstruktiv feedback. På så sätt tränar de inte bara sin tekniska förståelse, utan också sin förmåga att samarbeta, analysera och se styrkor och förbättringsmöjligheter i olika lösningar. Förslag på bedömningskriterier:

  • Tidsram – Klarar man köra kedjereaktionen inom den angivna tiden?
  • Konstruktionens komplexitet – Hur avancerad är lösningen? Innehåller den flera steg, mekanismer eller tekniska moment?
  • Underhållning och spektakuläritet – Hur överraskande eller rolig är kedjereaktionen att se på?
  • Design och estetik – Hur väl genomtänkt, tilltalande och snygg är konstruktionen i sin form och utseende?
  • Funktionalitet – Genomförs kedjereaktionen från start till mål utan avbrott?
  • Kreativitet och nytänkande – Har eleverna hittat unika lösningar, oväntade kombinationer eller originella idéer?
  • Materialanvändning – Hur smart, effektivt eller hållbart har gruppen valt och använt material?
  • Samarbete – Hur väl har eleverna arbetat tillsammans för att lösa uppgiften?
  • Förklaringsförmåga – Kan gruppen på ett tydligt sätt beskriva hur kedjereaktionen fungerar och motivera sina val?
  • Stabilitet och tillförlitlighet – Klarar konstruktionen att köras flera gånger med liknande resultat, eller fungerar den bara enstaka gånger?
Var med i utlottning av biobiljetter till hela klassen

För att vara med i utlottningen av biobiljetter ska man filma hela förloppet i liggande format, ladda upp klippet på Youtube eller annan valfri plattform och skicka länken till konstruktion@teknikattan.se. Filmen får inte innehålla några identifierbara människor och Teknikåttan kan komma att publicera kedjereaktionerna på hemsidan och i sociala kanaler.

  1. Filmen ska visa hur ni sätter igång kedjereaktionen
  2. Filmen ska visa hur kedjereaktionen fungerar och arbetar
  3. Filmen ska visa hur kedjereaktionen avslutas
  4. Hela filmen får vara högst 3 min lång
Tips & tricks

Behöver ni inspiration eller nyttiga tips på hur ni kan bygga? En väg kan vara att söka på kedjereaktioner eller någon av ovan nämnda skämttecknare på Internet. Låt er gärna också inspireras av tidigare kedjereaktioner.

Några råd på vägen:

  • Kedjereaktionen drivs typiskt med potentiell energi, den behöver därför laddas upp med sådan på många olika ställen i konstruktionen (ofta något som kan falla nedåt).
  • Även motorer, programmerade robotar eller annat kan ingå i kedjereaktionen. 
  • Det kan vara fördelaktigt att bygga kedjereaktionen i olika delar som kopplas ihop när de har trimmats in så att de fungerar varje gång.
  • Tänk på att bygga så att det är lätt att återställa, ofta behöver kedjereaktionen byggas upp många gånger.
  • Det är enklare att följa förloppet på filmen om det går långsamt. Ofta blir det mycket lättare att se vad som händer då, vilket gör att det är troligare att andra kommer uppskatta er maskin.
  • Involvera hela klassen i projektet! Några kanske är bra på att bygga andra kanske är bra på att filma eller komma med bra idéer.
  • Ha roligt när ni bygger! Om ni bygger något som ni själva tycker är kul kommer säkert andra också tycka det.

Ha kul under arbetets gång och lycka till med konstruerandet! 

MENY