T8 stödjer Sveriges STEM-strategi

Teknikåttan stödjer Sveriges nya STEM-strategi, som innebär viktiga steg för att stärka utbildning inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, genom hela utbildningskedjan, från förskola till forskarutbildning. Regeringen betonar vikten av att stärka matematikämnet i skolan och att främja elevers intresse för teknik och naturvetenskap redan i tidig ålder.

–STEM-strategin är här, den är tydlig med konkreta målsättningar för de kommande åren, extra glad för att de högpresterande eleverna lyfts och för STEM-delegationen med många starka krafter säger Teknikåttans ordförande Eva Pettersson från Blekinge tekniska högskola.

Som ett led i STEM-strategin har regeringen nytillsatt en delegation kommer att arbeta med att förbättra samordningen och samarbetet mellan offentliga aktörer och näringslivet, med målet att fler ska vilja och kunna utbilda sig inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. Ett särskilt fokus är att öka intresset för STEM-ämnen bland flickor och kvinnor. Länk till strategin.

En av medlemmarna i delegationen är Peter Skogh, museidirektör på Tekniska museet, en av Teknikåttans samarbetspartner. Han menar att T8:an på ett bra och tydligt sätt visar på hur viktig kombinationen av kunskap och kreativitet i STEM-ämnena är; det är genom att kombinera dessa två delar vi kan förstå vår omgivning och lösa problem och samhällsutmaningar framöver.

För att lyckas nå regeringens uppsatta mål är det nödvändigt att fler arbetar tillsammans med en av samhällets viktigaste yrkesgrupper – lärare. Teknikåttan ser fram emot att kavla upp ärmarna samt kroka arm med andra i det arbetet. Och för att citera svenska astronauten och förebilden Marcus Wandt, som även han ingår i STEM-delegationen: ”Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt”

T8 är ett starkt 30-årigt samarbete mellan 11 svenska lärosäten och stöds av Tekniska museet och Sandvik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *